Thursday 9 February 2012

[Solved] Acer White Screen Problem

Assamulaikum semua..
Thanks coz sudi lawat blog fira dan sudi untuk membaca apa yang fira kongsikan ini. Untuk entri kali ni, fira nak share tentang macam mana nak solved masalah screen laptop jadi putih.

Mesti pernah dengar kan? Actually masalah ni memang dah lama.. dan fira pun turut alami perkara yang sama. Laptop fira model acer aspire 4710G dibeli pada tahun 2007. sekarang dah 2012. Dalam tak sedar, rupanya dah 5 tahun sudah umur laptop kesayangan gue tu. hehe

Bagi sesiapa yang belum pernah tgk macam mana rupa masalah tu, leh tgk video bawah ni:
Kaedah pertama:

Tension kan kalau kene problem ni, tengah syok2 buat kerja, tiba-tiba putih. Langsung tak nampak ape2, pastu kenela tekan sleep ataupun restart semula.

Pastu, fira ade jumpa kawan fira, die mmg terer. Ckp jer nak software ape, die mesti tau sikit2 klu tak tau banyak. haha. Pastu die rekemen untuk guna software ni; Turn Off Monitor 4.0. Software ni simple jer, function die adalah untuk turn off LCD screen laptop kita dengan menggunakan keyboard. Kenapa kita kene ada software ni sebab, LCD Screen kat laptop tak de suis untuk ON/OFF macam LCD Monitor desktop. 

Lepas kawan-kawan semua download, extract dan install, register software ni dengan serial yang diberikan. Pastu ubah setting untuk setkan button yang akan OFF kan screen LCD kawan-kawan semua. Macam fira, fira pilih F10. Untuk lebih jelas, boleh follow gambar kat bawah ni:





 


  


 





Tekan button F10 pada ruangan kosong, dan click 'Change'



Selesai sudah semua step tu, sekarang boleh la try dengan tekan button F10 pada keybord dan kita akan lihat, screen LCD kita akan OFF dan jika anda menggerakkan mouse, screen akan hidup semula. Tetapi, kaedah ini tidak menghilangkan masalah screen putih, sebaliknya memudahkan kita untuk melihat semula screen bila screen dah jadi putih. Untuk penyelesaian yang permanent, dan kekal. Anda boleh la cuba step di bawah bagi yang berani untuk buka laptop diorang. Hehe fira tak berani la.. tu fira guna software jer. Bagi kaedah kedua dibawah, die betulkan sambungan ground menurut komen-komen dalam youtube tu. Selamat Mencuba! =D


 Kaedah kedua:

5 comments:

  1. Ubat putih gigi tu mungkin jadi kot kalau jaga pemakanan jugak.. dan tidak merokok... ahaks!

    ReplyDelete
  2. nasib baik jumpe cara nak settlekan. kalau hantar kedai mau kena ketuk ratus2

    kalau ada masa, jemput dtg blog sy

    ReplyDelete
  3. huaaa.. saye mengalami masalah yang same.. hukhuk.. terimakasihh.

    ReplyDelete
  4. kaedah 2 mmg betul2 berkesan.. fira dah test buat (^-^) n no more white screen (^-^)

    ReplyDelete