Wednesday 8 February 2012

Asal Usul Logam-logam di Bumi (PART1)

Masih ingat tak kawan-kawan semua dengan table ni? hehe.. inilah table yang pernah membuatkan tiba-tiba jer kita ni jadi seorang yang susah nak ingat. haha, kalau nak ingat pasal artis, gosip-gosip or lain-lain, kitalah antara orang yang paling kuat ingatan. betulkan? (^_^). Tapi tak semua macam tu.. fira tau.. hehe

Oklah.. entri kali ni fira bukanlah nak suruh kawan-kawan hafal dan ingat balik semua-semua ni, tapi just nak berkongsi sama-sama tentang dari mana asal usul unsur-unsur ni contohnya Mercury, Uranium, Titanium, dan Chlorine. Selain itu juga, kita juga nak tahu siapakah yang mula-mula jumpa  unsur-unsur yang hebat ni.

So, ringkasnya... fira akan bincang tentang Mercury, Uranium, Titanium, dan Chlorine sebab unsur-unsur ni yang selalu kita dengar tapi agak rare bagi kita tentang dari mana asalnya logam-logam n unsur ni.  
Ok apa lagi, lets check it out!


1. MERCURY

The Lake of the Moutain Spirits (Gambar Hiasan)

Merkuri adalah satu-satunya logam yang berada dalam keadaan cecair dalam suhu bilik iaitu 25darjah celcius. Biasanya, merkuri biasa dijumpai di dalam termometer sebagai raksa untuk menyukat suhu. Terdapat cerita sains fiksyen oleh seorang saintis Rusia I.A. Efremov  "The Lake of the Mountain Spirits" (Tasik Roh Gunung). Dalam cerita itu menyatakan, sesiapa yang melawat tasik itu dalam cuaca yang cerah akan meninggal dunia. Penduduk yang tinggal di kawasan itu begitu yakin bahawa tasik itu didiami dengan roh-roh jahat yang membenci semua pelawat. 

Akan tetapi, apabila ahli geologi sampai ke tasik yang tinggi di pergunungan, mereka kagum apabila mengetahui bahawa tasik yang terkandung bukan air sahaja, tetapi juga merkuri asli. "Roh Jahat" itu sebenarnya tiada apa-apa tetapi hanyalah wap raksa yang terjadi apabila dalam cuaca panas dan ia menyelubungi di sekitar kawasan tasik itu. (Sebenarnya orang yang mati tu sebab dah terhidu gas beracun yang dikeluarkan oleh merkuri ini)

Biasanya, merkuri sering dijumpai dalam keadaan asalnya iaitu cecair, kadang-kadang di tempat-tempat yang paling tidak disangka. Sebagai contoh, di beberapa kawasan gunung di Sepanyol raksa telah didapati di bahagian bawah telaga-telaga. Dalam sejarah India dan China kuno, merkuri telahpun dikenali. Raksa juga telah ditemui dalam penggalian makam Mesir yang bertarikh dari kira-kira pertengahan kedua sebelum masihi. 

Dalam sejarah kuno merkuri mempunyai banyak kegunaan. Cermin telah dibuat dengan merkuri. Merkuri juga digabung raksanya dengan sebatian lain untuk digunakan sebagai ubat-ubatan. Cinnabar terutamanya digunakan sebagai pigmen dan bukan untuk menghasilkan merkuri tulen. Sebelum ciptaan proses galvanisasi, raksa telah digunakan dalam proses sepuh emas dan perak. Amalgam logam telah digunakan untuk plat logam dan dipanaskan kepada suhu yang tinggi. Apabila raksa sejat kot nipis emas atau perak kekal di atas pinggan. Tetapi proses ini adalah sangat tidak sihat. Merkuri juga memainkan peranan penting dalam kajian gas; ia telah digunakan dalam pam gas dan kapal gas. Aristotle menamakan merkuri "perak cecair" dan Dioskorides dinamakan "air perak". Sejak itu, ia mula diberi nama Latin sebagai mercury-hydrargium.


2. URANIUM 



Uranium adalah salah satu logam yang paling dikehendaki oleh pembuat-pembuat bom nuklear atau loji janakuasa nuklear. Ia menduduki kotak No.92 dalam jadual berkala dan ditemui pada tahun 1789. Pada ketika itu, ia tidak mendatangkan faedah kepada ahli kimia untuk jangka masa yang panjang dan jisim atomnya juga telah ditentukan salah. 
Kegunaan praktikal telah dihadkan untuk membuat kaca berwarna. Tetapi pada tahun 1906 dalam edisi kelapan "Principles of Chemistry Mendeleev" (Prinsip Kimia Mendeleev) merayu kepada mereka yang mencari unsur baru untuk membuat penyiasatan dan memberi perhatian teliti kepada sebatian Uranium ini. Pada akhir abad ke-19, Mandeleev telah menemui helium dan juga membawa kepada penemuan radioaktiviti. Dan, akhirnya, secara kebetulan didapati bahawa uranium adalah unsur terakhir dalam siri semulajadi kimia dan yang paling berat antara unsur-unsur yang logam yang lain?
Sesetengah saintis telah merujuk elemen 92 ini sebagai elemen No. 1 abad kita iaitu abad ke-20 ini. Akan tetapi, Uranium adalah penemuan yang tiada apa-apa luar biasa padanya kira-kira pada 200 tahun yang lalu. Ia adalah seperti unsur yang lain pada awal kemunculannya dimana perlu melalui analisis yang teliti untuk mengetahui potensinya. Sehinggalah M.Klaproth yang menemui cara pengekstrakan sebenar Uranium.

M. Klaproth menggunakan kaedah pitchblende dimana beliau melarutkan Nitric Acid dan Potash ke dalam larutan. Setelah yakin dengan hasil yang diperoleh itu adalah unsur baru, M. Klaproth telah mencadangkan nama "ura-nium" untuk elemen yang ditemui ini. Menurut ahli kimia: "Pada masa lama hanya tujuh planet telah diketahui dan difikirkan sesuai dengan 7 logam, dan mengikut tradisi ini logam baru berhak perlu dinamakan selepas planet yang telah ditemui baru-baru ini." Ia adalah Uranus planet yang ditemui pada 1781 oleh ahli astronomi Inggeris Herschel. 

Setelah penemuan itu, pada abad ke-19, ahli kimia Mendeleev, menyimpulkan bahawa berat atom telah ditentukan salah dan dicadangkan untuk meningkatkan sebanyak 100 peratus. Ini meletakkan uranium dalam Kumpulan VI dibawah tungsten dan menjadikan ia elemen terakhir dalam jadual berkala.


Next PART 2 (Titanium & Chlorine)

10 comments:

  1. haha paling tak suka ingat benda tu.. dulu kene paksa cikgu sehari perlu ingat.. hoho

    ReplyDelete
  2. Sape ingat ayat untuk hafaal 20 unsur pertama? aku lupa la..

    ReplyDelete
  3. hehhe fira ingat mcm nie.(H HeLi BeB, CNOF, Ne MgAl, SiPS ClArKCa) so kita sabungkan secara terus sume word dia hehheh (^-^)...

    ReplyDelete
  4. subkek yg almost fail masa f5 is kimia....muahaha

    ReplyDelete
  5. periodic table ni onie ada buat ..... buat lawa-lawa semata-semata nak kasi ingat .... oh chemistry

    ReplyDelete
  6. fira pun same.. pastu siap laminate lagi hehe (^-^)

    ReplyDelete
  7. dulu masa skola,cikgu sampai guna macam2 formula punya nk bg student igt..tapi tetap xigt jugak..hehe

    ReplyDelete